Eetculturen

juli 3, 2018 in Themanummer door Marianne de Beer

Voedsel is een g2018_2_coverraadmeter geworden voor veranderingen in dorpen, steden en wijken. De lokale bakker adverteert met speltbrood en brouwerijen met speciaal bier hebben gezorgd voor een heuse bierrevolutie in Nederland. Voedsel is onlosmakelijk verbonden met onze cultuur, maar heeft ook een maatschappelijke waarde. Hierbij speelt mee dat de gemiddelde consument niet meer tevreden is met een simpel broodje kaas. Ambacht, culinair, uniek en beleving spelen een grotere rol in ons eetpatroon en daar spelen de trends van hippe foodtruck festivals en foodhallen weer handig op in. Daarbij rijst ook de vraag wie er profiteert van het nieuwe voedsellandschap, en wie niet.

In het aankomende themanummer “Eetculturen” kijken we met een ruimtelijke blik naar de ontwikkeling van voedsel op ons gedrag en onze ruimte. Wat zijn de gevolgen van de plek waar je woont en wie je bent op wat je eet?

Bestel dit nummer nu hier.

Voor de inhoudsopgave en online beschikbare artikelen:
Inhoudsopgave (pdf)
Redactioneel - door Jorn Koelemaij
Inleiding in het themanummer ‘Eetculturen’ - door Demi van Weerdenburg, Josine Maaskant en Egbert van der Zee
In de koffiebar: middenklassers in Amsterdam, Glasgow en Teheran- door Jan Rath en Reza Shaker Ardekani
De fiets: gelijkmaker of distinctiemiddel? - door Harry Oosterhuis
Meekoppelende belangen - door  Wil Zonneveld rubriek ‘Vrije Ruimte’).